admin ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ 0 نظر

پنج نکته مهم در ثبت قراردادهای اجاره در سامانه وزارت مسکن

به همت سازمان مسکن و شهرسازی کشور ، برای حمایت از اقشار جامعه ، سامانه ای راه اندازی شده که دیگر مستاجرها و موجرها برای انعقاد قراداد و دریافت کدرهگیری نیازی به مراجعه به دفاتر املاک را ندارند!!!

امروز میخواهیم مزایا و معایب این طرح را بررسی کنیم

مزایا:

1.عدم نیاز به مراجعه به دفاتر املاک برای نگارش قرارداد

2.عدم پرداخت کمیسیون به دفاتر املاک

3.تنظیم و امضای قرارداد بدون محدودیت زمانی حتی در روزهای تعطیل و در 24 ساعت شبانه روز

که میتوان عدم پرداخت کمیسیون را بارزترین مزیت این طرح بیان کرد

معایب:

1.عدم رعایت مفاد و قوانین حقوقی در قراردادها به واسته نداشتن آگاهی و تجربه کافی

2. امکان کلاهبرداری به واسته جلب اطمینان طرف مقابل و عدم پذیرش تعهد توسط سامانه

3. امکان بروز مشکلاتی چون عدم پرداخت مبلغ ودیعه و مبلغ اجاره بها و یا تحویل ندادن مورد اجاره در زمان تعیین شده، که به واسته نبود میانجیگر و یا داور ، موضوع به یک چالش بزرگ تبدیل شده و دردسرهای زیادی را به همراه خواهد داشت

اما پنج نکته که باید در زمان انعقاد قرارداد و ثبت آن در این سامانه رعایت نمود

1.با توجه به اینکه این سامانه هیچگونه مسئولیتی در قبال احراز هویت و احراز مالکیت به عهده نمیگیرد ، طرفین میبایست بدون هرگونه رودربایستی و خجالت ، اصل مدارک هویتی و مالکیتی را مشاهده تایید نمایند.

2.اگر ملک مورد معامله دارای سند مالکیت بود ، میتوان اصالت سند را از طریق سامانه ثبت من استعلام گرفت.

3.اگر ملک مورد معامله فاقد سند مالکیت بود ، پس میبایست به واسطه قرارداد پیش خرید دفترخانه ای و یا وکالتنامه ای ، احراز مالکیت انجام گردد ، که اصالت  آن نیز میبایست از طریق سامانه ثبت من تایید گردد.

4.امکان دارد ملک مورد معامله شما ورثه ای بوده و ، هنوز موضوع انحصارورثه قانونی به اتمام نرسیده باشد ، در نتیجه ، ترجیحا از نوشتن قرارداد خوداری نمایید چرا که امکان دارد ، در آینده مشکلاتی برای شما به همراه داشته باشد، ولیکن در صورتیکه یکی ار ورثه وکالتنامه ی معتبری جهت اجاره ملک ، از همه ی ورثه داشته باشد این امکان نیز وجود دارد که قرارداد رو منعقد نمایید ، مشروط بر اینکه به مسائل حقوقی در این رابطه اشراف داشته باشید.

5. در توضیحات قرارداد ، مسئله ی ، عدم ایفای تعهدات طرفین را پیش بینی کرده و برای آن وجه التزام و راهکار تعریف نمایید ، مثال(در صورت عدم پرداخت اجاره بها بیش از دو ماه متوالی توسط مستاجر، این قرارداد منفسخ میگردد و به ازای هر روز عدم پرداخت اجاره بها روزانه 2میلیون ریال وجه التزام معین میگردد که علاوه بر مبلغ اجاره بها تعریف شده میبایست به موجر پرداخت گردد و مستاجر میبایست ظرف مدت 10 روز نسبت به تخلیه منزل اقدام نماید و موجر میتواند تمامی بدی ها را از منبه پول پیش کسر و نهایتا ظرف ده روز پس از تخلیه به حساب اعلامی مستاجر واریز نماید )

پرداخت کمیسیون به دفاتر املاک ، بهتر و کمتر است از ، پرداخت هزینه های دادرسی و دوندگی در پله های دادگاه ها

نویسنده: صابر جعفری

پیام بگذارید